Scoor jij met je website?
Je hebt een succesvol product of dienst. Een echte knaller! Zo eentje van: “Hiermee ga ik scoren!”. Maar dan moet je het nog zien te verkopen. Wat doe je? Snel een website online zetten natuurlijk. STOP!
Even een stap terug. Pas op de plaats. We hebben dit te vaak zien gebeuren. Iemand zet een website online en gaat vervolgens zitten wachten op z’n inkomsten. Geloof ons maar: dit gaat niet werken.
Maak een plan: bepaal je doelgroep
Loop niet te hard van stapel, maak een plan. Belangrijk voor iedere website is je doelgroep bepalen. Wie is je doelgroep? En wat willen je (mogelijke) klanten graag zien of horen? Als dit bekend is kunnen wij samen een plan maken voor jouw website. Natuurlijk denken we graag met je mee. Wij maken een webdesign maken en bouwen je website die past bij jouw klanten.
Hoe bepaal ik mijn doelgroep?
Bij het bepalen van de doelgroep voor je website of webshop stel je jezelf een aantal vragen. Het kan zijn dat je 1 specifieke groep hebt, maar misschien richt je je website op meerdere doelgroepen. Geen probleem natuurlijk.
1. Wie is je doelgroep?
Houdt het simpel en denk bijvoorbeeld aan geslacht, leeftijd of burgerlijke status.
Verkoop jij bijvoorbeeld LEGO? Richt je dan op jongens tussen 6 en 12 die het leuk vinden om te bouwen. Verkoop je ook bijzondere LEGO bouwpakketten? Wellicht moet je ook LEGO verzamelaars, waarschijnlijk mannen tussen 25 en 40, gaan aanspreken?
Op je landingspagina kan je je op deze doelgroep richten met specifieke producten.
2. Wat doet je doelgroep?
Je wordt nu wat specifieker. Wat zijn de hobby’s van je doelgroep? Wat doen ze het liefst? Wat zijn hun waarden, hun idealen? Wie zijn hun vrienden? Gaan ze regelmatig op stap (denk aan een mobiele website) of zitten ze altijd thuis achter de computer. Bestellen ze regelmatig online of juist niet? Pakt je doelgroep liever de telefoon of sturen ze je een mailtje? Is je doelgroep actief op Facebook of Twitter?
3. Waar zijn mijn klanten?
Natuurlijk is de locatie belangrijk. Richt je je op je eigen stad? Of pak je het groter aan en is zijn je klanten internationaal te vinden? Ook is het belangrijk om te weten wanneer je doelgroep jouw website bezoekt. Zitten ze op de bank of zijn ze onderweg? Om de juiste informatie te bieden aan je doelgroep op het juiste moment, is het belangrijk om te weten waar je doelgroep is.
4. Waar zoeken mijn klanten naar?
Om je landingspagina goed in te kunnen richten is het belangrijk om te weten waar je doelgroep naar zoekt. Zoeken ze op Google naar “Grafisch ontwerper” of naar “Grafisch ontwerper Tilburg“?
5. Wat wil mijn doelgroep?
Als je weet wie je doelgroep is, waar ze zijn en waar ze naar zoeken kan je vrij nauwkeurig bepalen wat je doelgroep nu uiteindelijk wil. Spreek daar je doelgroep op aan. Een goede landingspagina vertelt meteen (en het liefst in de eerste paragraaf) wat jij je klant kan bieden.
Hoe bepaal jij je doelgroep?
Hoe bepaal jij eigenlijk je doelgroep? Weet je eigenlijk wel wie je klanten zijn? Plaats hieronder een reactie om jouw ervaring te delen of neem contact met ons op. We gaan graag samen brainstormen om jouw website tot een hoger niveau te tillen.